درمان اسکولیوز

درمان‌های اسکولیوز را بشناسید!

یکی از سوالات متداول افراد در مشکل انحراف ستون فقرات، درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات است. به بیان دیگر زمانی که این عارضه برای فرد رخ می‌دهد، نگرانی‌های بی‌شماری سراغ شخص می‌آید که یکی از پررنگ‌ترین این نگرانی‌ها درمان آن است. در این مقاله به بررسی هر آنچه که نیاز است از درمان این عارضه بدانید، می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درمان ستون فقرات

درمان اسکولیوز چگونه است؟

همانطور که می‌دانیم ستون فقرات باید کاملا صاف به نظر برسد در نتیجه زمانی که ستون فقرات انحراف به سمت راست یا چپ دارد فرد دچار عارضه اسکولیوز است. این عارضه اغلب در سنین بین 9 تا 14 سال و در سنین بلوغ رخ می‌دهد. باید توجه داشته باشیم که این عارضه در موارد خفیف، جزو مشکلی حاد به شمار نمی‌رود و در نتیجه درمانی نیاز ندارد. اما در موارد حاد و یا شدید بهتر است که فرد به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کند. حال این سوال برایمان ایجاد می‌شود که چه درمانی برای فرد در نظر گرفته می‌شود. باید بدانیم که نوع درمان بر اساس شدت عارضه متفاوت است. ممکن است در مواردی پزشک برای درمان استفاده از کمربند طبی را تجویز کند و یا حتی در برخی موارد نیاز به جراحی باشد.

توجه داشته باشید که انحراف به سمت چپ یا راست اسکولیوز نامیده می‌شود و اگر انحراف به سمت جلو یا عقب باشد یا به اصطلاح فرد حالت قوز پشت داشته باشد، به این عارضه کیفوز یا گوژ پشتی گفته می‌شود. اسکولیوز ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، عضلانی، عصبی یا محیطی ایجاد شود. این مشکل می‌تواند منجر به ناراحتی‌ها و مشکلات جسمی و روانی شود و در برخی موارد نیاز به درمان دارویی یا حتی جراحی داشته باشد. در درمان این عارضه ممکن است برای فرد فیزیوتراپی تجویز شود و یا در برخی مواقع نیز ممکن است جراحی برای تصحیح انحراف ستون فقرات انجام شود. انواع جراحی‌های مورد استفاده برای اصلاح اسکولیوز شامل لامینکتومی، فورامینوتومی و جراحی تثبیت ستون فقرات است. انتخاب نوع جراحی بستگی به شدت و نوع اسکولیوز، سن بیمار و وضعیت عمومی فرد دارد.

درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

راه های درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

روش‌های درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات در کرج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. مشاوره و فیزیوتراپی: این شامل تمرینات تقویتی و کششی، تمرینات تصحیحی و توصیه‌های مربوط به نحوه نشستن و ایستادن است.

2. بریس:  یکی دیگر از راه‌های درمان استفاده از بریس است. به بیان دیگر یکی از رایج ترین راه‌های درمان برای اسکولیوز، بریس به شمار می‌رود. زیرا ممکن است انحراف ستون فقرات را بدون نیاز جراحی برطرف کند. اگر بعد از مراجعه به پزشک، درمان بریس برای فرد در نظر گرفته شود، نیاز است که هر چهار تا شش ماه یکبار فرد برای معاینه به پزشک مراجعه کند.

3. جراحی: در موارد شدید اسکولیوز، جراحی ممکن است برای تصحیح انحراف ستون فقرات لازم باشد. انواع جراحی‌های مورد استفاده برای اصلاح اسکولیوز شامل لامینکتومی، فورامینوتومی و جراحی تثبیت ستون فقرات می‌باشد. توجه داشته باشید مهم‌ترین نکته در جراحی ستون فقرات انتخاب جراحی با تجربه است که نباید از آن غافل شویم.

مواردی که ذکر شد از راه‌های درمان این عارضه است اما همانطور که می‌دانیم نیاز است که قبل از درمان، تشخیص قطعی انجام شود. تشخیص اسکولیوز معمولاً توسط پزشک ارتوپد انجام می‌شود. برای تشخیص این مشکل، پزشک ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده کند که شامل موارد زیر می‌شود:

1. بررسی بالینی: پزشک ممکن است با مشاهده و بررسی بدن بیمار، به دنبال نشانه‌های اسکولیوز باشد، از جمله انحراف‌های قابل مشاهده در ستون فقرات و ناهنجاری‌های دیگر.

2. تست‌های جسمانی: از جمله تست آدامز که بیمار باید مقابل پزشک ایستاده و به او پشت کند، ممکن است برای تشخیص اسکولیوز استفاده شود.

3. تصویربرداری: اگر پزشک تشخیص نهایی نتواند بر اساس بررسی بالینی قطعی کند، ممکن است از تصویربرداری مانند ایکس‌ری اسکلتی یا MRI برای تشخیص دقیق‌تر استفاده کند.

کلیاتی درباره عارضه اسکولیوز

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم این عارضه در موارد خفیف زیاد نمی‌تواند زیاد آزاردهنده باشد اما در موارد شدید باعث اختلال در زندگی روزمره فرد شده و باعث می‌شود شخص به فکر راهی برای درمان باشد. اما سوالی که ممکن است برایمان ایجاد شود این است که تا چه حد انحنای ستون فقرات قابل اصلاح است؟ در پاسخ به این سوال باید بدانیم که اصلاح این مورد بسته به نوع انحنا و عوامل دیگر متفاوت است. معمولا اکثر انحناها می‌توانند در 65-70 درصد اصلاح شوند و در اکثر موارد می‌توان به یک نتیجه عالی رسید. در مقابل، اصلاح انحنای کمر توسط جراحی در اسکولیوز مادرزادی بسیار کمتر است، معمولاً 25 تا 30 درصد این موارد را می‌توان اصلاح کرد زیرا این انحناها سفت تر هستند.

سوالات متداول

آیا انحراف ستون فقرات خطرناک به شمار می‌رود؟ است؟

با توجه به اطلاعات موجود، انحراف ستون فقرات می‌تواند در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب، خطرناک باشد. این مشکل ممکن است باعث ایجاد درد، ناراحتی و مشکلات جسمی و روانی شود.   

تفاوت اسکولیوز و کیفوز چیست؟

 اسکولیوز و کیفوز مربوط به انحنای ستون فقرات هستند، اما در اسکولیوز ستون فقرات حالتی شبیه به s یا c پیدا می کند و در کیفوز ستون فقرات بیشتر گرد می شود و فرد گوژپشت می‌شود. 

آیا راهی برای پیشگیری از انحراف ستون فقرات وجود دارد؟

 به صورت کلی هیچ راه قطعی برای پیشگیری وجود از انحراف ستون فقرات وجود ندارد، مخصوصا اگر به صورت مادرزادی به این عارضه دچار شوید با این وجود ورزش کردن و شیوه صحیح قرارگیری بدن می‌توانند از روش‌های موثر پیشگیری از انحراف ستون فقرات باشند.

نتیجه‌گیری  

درمان اسکولیوز یا انحراف ستون در کرج فقرات بستگی به عوامل مختلفی از جمله شدت این بیماری و علائم آن دارد. در برخی موارد، با تغییرات ساده در سبک زندگی مانند تمرینات فیزیکی و ارتوپدی، می‌توان بهبودی قابل توجهی در اسکولیوز داشت. اما در مواردی که اسکولیوز شدید است، ممکن است نیاز به جراحی باشد. در این مقاله به بررسی هر آنچه که نیاز است از درمان این عارضه بدانید، پرداختیم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *