درمان تنگی کانال کمر

تنگی کانال نخاع کمر

تنگی کانال نخاع کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات است. از آن جایی که این بیماری جزو بیماری‌های پیش رونده است، داشتن اطلاعات کافی در خصوص علت و علائم آن در تشخیص به موقع و درمان، بسیار مؤثر است. درمان تنگی کانال کمر شامل ترکیبی از روش‌های دارویی، تغییر در روش زندگی و در صورت نیاز، انجام عمل جراحی است. در ادامه با علائم، دلایل و راه های درمان این عارضه آشنا خواهید شد.

تنگی کانال نخاع کمر

تنگی کانال نخاع کمر چیست؟

تنگی کانال نخاع کمر باعث باریک شدن فضای بین ستون فقرات و کاهش فضای موجود برای نخاع و اعصابی که از نخاع منشعب می‌شوند، اشاره دارد. این وضعیت می‌تواند باعث درد گردن و کمر شود و در صورت پیشرفت یا درمان نشدن، ممکن است منجر به آسیب جدی و دائمی شود. تنگی کانال نخاعی کمر می‌تواند باعث درد سیاتیک و کمر درد شود. تشخیص تنگی کانال نخاعی بر اساس علائم بالینی و سابقه پزشکی شخص تایید می‌شود و ممکن است نیاز به آزمایشات تصویربرداری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

علائم تنگی کانال کمر

علائم تنگی کانال نخاعی کمر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در ناحیه کمر و گاهی درد سیاتیک
  • فشار روی ریشه عصبی نخاع که می‌تواند منجر به درد سیاتیک و کمر درد شود
  • افزایش درد و تحریک‌پذیری
  • محدودیت در حرکت و راه رفتن
  • احساس گزگز و سوزش در پاها
  • بی‌اختیاری ادرار و مدفوع

تشخیص تنگی کانال نخاعی بر اساس علائم بالینی و سابقه پزشکی شخص تایید می‌شود و ممکن است نیاز به آزمایشات تصویربرداری داشته باشد.

دلایل تنگی کانال کمر

تنگی کانال نخاعی کمر ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • آرتروز و فرسایش ستون فقرات به علت بالا رفتن سن
  • پارگی دیسک
  • تومورهای سرطانی و غیر سرطانی در غشای نزدیک به نخاع
  • قطور شدن لیگامانهای اطراف ستون فقرات
  • رشد غیر متعارف و بیش از حد استخوانهای ستون فقرات
  • ضربه ها و صدمات به ستون فقرات

علائم تنگی کانال نخاعی کمر شامل درد شدید در ناحیه کمر و گاهی درد سیاتیک، فشار روی ریشه عصبی نخاع، افزایش درد و تحریک‌پذیری، محدودیت در حرکت و راه رفتن، احساس گزگز و سوزش در پاها، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌شود.

راه های درمان تنگی کانال نخاع کمر

راه‌های درمان تنگی کانال نخاعی کمر شامل روش‌های غیرجراحی و جراحی می‌شود.

  • درمان‌های غیرجراحی شامل فیزیوتراپی، تغییرات در شیوه زندگی، درمان‌های دارویی و تزریقات موضعی می‌شوند.
  • درمان‌های جراحی شامل جراحی باز و جراحی تهاجمی می‌شوند. در جراحی باز، کانال نخاعی باز می‌شود و فضای بیشتری برای نخاع فراهم می‌شود. در جراحی تهاجمی، از طریق برش کوچک، وسیله‌ای به کانال نخاعی وارد شده و فضای بیشتری برای نخاع فراهم می‌شود.
تنگی کانال نخاعی کمر

بیشتر بخوانید: کیفوز یا گوژپشتی

عوامل تنگی کانال نخاعی چیست؟

افزایش سن :

با افزایش سن، ستون فقرات تغییراتی می‌کند که ممکن است منجر به تنگی کانال نخاعی شود. این تغییرات ممکن است شامل فرسایش و آرتروز ستون فقرات، رشد بیش از حد و غیر متعارف استخوانهای ستون فقرات و قطور شدن لیگامانهای اطراف ستون فقرات باشد.

وراثت:

وراثت و عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند به عنوان عواملی برای تنگی کانال نخاعی گردن مطرح شوند. اگر اندازه کانال نخاعی از زمان تولد به صورت مادرزادی کوچک باشد، ممکن است که در سنین جوانی و نوجوانی به تدریج علائم عارضه تنگی کانال نخاعی ظاهر شود. این امر نشان می‌دهد که وراثت و عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز تنگی کانال نخاعی گردن ممکن است داشته باشند.

بیماری های مادرزادی :

تنگی کانال نخاعی مادرزادی از بدو تولد وجود دارد و ممکن است در سنین بالاتر نیز تشدید شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در ابتدا مشکل خاصی نداشته باشند، اما ممکن است با کوچکترین آسیبی به ستون فقرات، علائم آن بروز کنند. با بالا رفتن سن، استخوان‌هایی از حلقه استخوانی جسم مهره به دور آن رشد کرده و موجب تنگ تر شدن فضای درونی آن می‌شوند. عوامل افزایش دهنده خطر بروز علائم در تنگی کانال نخاع مادرزادی شامل آسیب و بیرون زدگی دیسک کمر، افزایش سن و آرتروز ستون فقرات، افزایش ضخامت رباط های اطراف نخاع، آسیب دیدگی، شکستگی مهره و وارد شدن ضربه به ستون فقرات، لیز خوردن مهره‌ها بر روی هم، تومورهای نخاعی و پوکی استخوان می‌باشد.

آیا می ‌توان از تنگی کانال نخاع پیشگیری کرد؟

با افزایش سن، ستون فقرات تغییر پیدا می‌کند و این تغییرات می‌تواند باعث تنگی کانال نخاعی شود. علاوه بر این، بیماری‌هایی مانند آرتروز، سکته مغزی، سرطان، عفونت‌ها و آسیب‌های ناشی از تصادفات نیز می‌توانند عواملی برای تنگی کانال نخاعی باشند. همچنین، فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اشیاء سنگین، حرکات تکراری و نشستن برای مدت طولانی نیز می‌توانند باعث تنگی کانال نخاعی شوند. برای پیشگیری از تنگی کانال نخاعی، می‌توانید از روش‌هایی مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم، استفاده از مبلمان مناسب، شیوه درست نشستن و رعایت درستی در حین بلند کردن اشیاء سنگین استفاده کنید.

سوالات متداول

چه کسانی دچار تنگی کانال کمر می شوند؟

این وضعیت معمولاً با پیری ستون فقرات مرتبط است و ممکن است علائم آن پس از ۶۰ سالگی در افراد نمایان شود. افراد سالمند و پیر بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. افراد که با کانال نخاعی باریک به دنیا می‌آیند نیز ممکن است در جوانی دچار تنگی کانال نخاعی شوند.

آیا تنگی کانال کمر خود به خود بهبود می یابد؟

 بستگی به شدت تنگی کانال کمر دارد. در بعضی موارد، تغییر در روش زندگی می‌تواند بهبودی را به همراه داشته باشد، اما در بیشتر موارد، نیاز به درمان دارویی یا جراحی است. برای کسب اطلاعات دقیق تر، بهتر است با پزشک ارتوپد  در مورد شدت تنگی کانال کمر و نیاز به درمان صحبت کنید.

کلام پایانی

نخاع از کانال داخل ستون فقرات عبور می کند  و از بین هر دو مهره در ستون فقرات ریشه‌های عصبی خارج می‌شوند. یکی از بیماری‌های رایج در ستون فقرات شامل تنگی کانال نخاعی است که به دلایل متفاوتی اعم از فعالیت سنگین، ژنتیک، بیماری‌های مادرزادی و غیره به وجود می‌آید. در این بیماری به ریشه‌های نخاعی در هنگام عبور از سوراخ‌های بین مهره‌ای، فشار وارد می‌شود که این فشار خود را به شکل درد در اندام تحتانی بروز می‌کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با جزئیات این عارضه آشنا کنیم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *